Alkusyksystä kesälomien jälkeen hoitaja lähtee töihin
reippaalla ja iloisella mielellä. Työkavereita on mukava nähdä ja työt sujuvat,
edes jollakin lailla. Syksyn edetessä tapahtuu jotakin. Naapuritiimeistä jää
hoitajia pois, osa vaihtaa työpaikkaa, osa joutuu sairauslomalle. Hoitajien resursseja
tasataan tiimien kesken ja lopulta tilanne on sellainen, että jokaisessa
tiimissä tehdään töitä vajaalla miehityksellä. Työt eivät kuitenkaan vähene,
päinvastoin! Nekin hoitajat, jotka tähän saakka ovat jaksaneet hyvin, väsyvät
työtaakan alla. Kierre on valmis.
Esimiesten mukaan ongelmaa ei ole, vaikka sijaisia ei ole.
Varahenkilöstölle ei varata määrärahoja uuteenkaan talousarvioon. Hoitajat
sinnittelevät edelleen. Myös lääkäreistä on ajoittain pulaa, mikä johtaa
vastaanottoaikojen puutteeseen. Hoitajat yrittävät parhaansa mukaan selittää
asiakkaille aikojen vähäisyyttä tai jopa sitä, että lääkäriaikoja ei ole lainkaan.
Henkilö, joka saa palautteen, ajoittain epäasiallisenkin, on hoitaja.
Poissaolot jatkuvat, syksyn flunssakausi verottaa myös
hoitohenkilökuntaa. Lyhyisiinkään poissaoloihin ei tule sijaista. Hoitajia siirrellään
paikasta toiseen eli ”kärsimystä jaetaan”. Töihin lähteminen alkaa tuntumaan
aamu aamulta raskaammalta. Silti pitäisi jaksaa palvella asiakkaita hymyillen
ja tehdä hoitotyötä niin, että kiire ja väsymys ei näy potilaille. Töistä
lähtiessä hoitaja miettii, muistiko tehdä kaiken vai unohtuiko jotain. Kotiin päästyään
hoitaja ei jaksa muuta kuin käpertyä sohvannurkkaan. Yöllä uni ei tule, vaikka
kuinka väsyttäisi.
Ja kohta on seuraava aamu. Hoitaja raahautuu työpaikalle
vain kuullakseen, että yksi kollegoista on yllättäen poissa. Kahvihuoneessa
istuu monta kalpeaa ja väsyneen näköistä työntekijää. Hymy on hävinnyt useimpien
kasvoilta. Hoitaja ottaa aamun ensimmäisen potilaan vastaan, mutta vastaanotto
venähtää hoitajasta riippumattomista syistä pitkäksi. Potilas saa sairauskohtauksen
kesken vastaanoton ja lääkäriäkin tarvitaan. Oven takana seuraava asiakas käy
pari kertaa soittamassa ovisummeria ja kyselemässä vihaisena, että mikä maksaa.
”Ei yksi asia voi noin pitkään kestää!” Hoitaja ei voi kiukkuiselle ja
malttamattomalle potilaalle vaitiolovelvollisuuden häntä sitoessa sanoa, mitä
huoneessa tapahtuu. Väkinäinen hymy kasvoilla hoitaja pyytää seuraavaa potilasta
rauhoittumaan ja odottelemaan vielä hetken. Potilas poistuu ”hakemaan parempaa hoitoa
muualta”.
Seuraavana aamuna hoitaja saa lukea paikallislehdestä,
kuinka huonosti edellisenä päivänä on terveyskeskuksessa palveltu. Ja taas yksi
hoitaja putoaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti